dimarts, 27 de novembre del 2012

NOMBRES DECIMALS

Us deixo una fitxa per a repassar els nombres decimals.

S'ha d'entregar el 4 de desembre



DECIMALS / REPÀS
Nom i llinatges:
Data:
1.- Aproxima els nombres següents fins a les centèsimes:
a) 123,443 =                                                              b) 0,0312 =  
2.-  Arrodoneix els nombres següents a la unitat:
a) 76,841 =                                                    b) 512,39 =  
3.- Col·loca i efectua les següents operacions:
a) 703 – 42,25                                                b) 0,05 – 0,025
c) 752,07 – 25                                                d) 492,5 – 178,25
e) 0,7 + 0,01 + 0,015                                     f) 0,155 + 1555 + 2,6
4.- Calcula sense fer les operacions:
54,82 + 10 =                           54,82 - 10 =                            54,82 x 10 =
54,82 : 10 =                            54,82 x 100 =                         54,82 : 100 =
5.- Completa la taula següent:
Nombre decimal
Part entera
Part decimal
Es llegeix
31,42
31 unitats
42 centèsimes
31 unitats i 42 centèsimes

6 unitats
8 centèsimes

0,008




1 unitat
57 mil·lèsimes

59, 5



6.-  Divideix fins a les centèsimes:
a) 362 : 8                    b) 16 : 3                      c) 2631 : 24                           
7.- Divideix fins que la resta sigui zero:
a) 86 : 4           b) 50 : 8          c) 79 : 2         d) 117 : 12
8.- Efectua les multiplicacions següents:
a) 4,87 x 10,5         b) 138,2 x 0,0086        c) 3,215 x 5,08
9.- Calcula sense fer les operacions:
8,02 x 1.000 =                                    0,076 x 1.000 =
432,85 : 100 =                                    93,76 : 1.000 =
10.- Escriu  amb xifres els nombres decimals següents:
a) 12 unitats i 4 dècimes =
b) 1 unitat i 7 centèsimes  =
c) 5 unitats i 16 centèsimes =
d) 6 unitats i 54 mil·lèsimes =
11.- Escriu el signe  (< , >, = ) entre cada parell de nombres:
a) 0,04      0,4                b) 6,001    6,01               c)13,030     13,03           
d) 0,007    0,06             e) 3,40       3,4                 f) 32,50       32,05
g) 0,1        0,10             h) 7,81       7,9                  i) 0,015       0,14         
12.- Escriu el sumand que hi falta per completar la unitat:
a) 0,6  +      = 1                                              b) 0,2  +      = 1
c) 0,9  +      = 1                                              d) 0,5  +      = 1
13.- Calcula les següents divisions:
a) 48,23 : 15               b) 165,2 : 6                 c) 0,046 : 8     
d) 146,8 : 43               e) 4567 : 2,3                f) 9835 : 34,6     
g) 779 : 3,15               h) 43,45 : 4,5              j) 0,456 : 3,47
14.- Ordena de més petit a més gran els nombres següents:
5,10  -  0,51  -  5,01  -  50,1 -  0,0051 - 50,01
15.- Escriu de nou el següents nombres suprimint, si cal, els zeros innecessaris:
a) 100,5 =                                           b) 050,07 =                            
c)110,400 =                                        d) 0,009 =                             
e) 20,0030 =                                       f) 03,004 =                            
g) 1.000,60 =                                     h) 340,050 =   
16.- Problemes:
a) Per arribar al primer pis del col·legi s’han de pujar vint-i-nou esglaons. 
Si cada esglaó fa 15,3 cm. A quina alçada es troba el 1r. pis de l’escola.
b) 30 litres de benzina  m’han costat 23,48 €. Calcula el preu d’un litre de benzina. Expressa el resultat en euros i cèntims.
c) La nau que va aterrar a la lluna el 20 de juliol de 1969 feia 6,9 m d’alçada i constava de dues parts: el mòdul de comandament i la plataforma que es va quedar a la lluna. Si la plataforma feia 3,37 m. Calcula l’alçada del mòdul de comandament.

dilluns, 26 de novembre del 2012

AGUDAS, LLANAS Y ESDRÚJULAS

Os dejo una ficha para realizar y entregar.
¿Cuándo se ha de entregar? El miércoles 28 de noviembre.  

También os dejo unos links para repasar más.

ACTIVIDADES REPASAR

FICHA ACENTOS

diumenge, 25 de novembre del 2012

APARELL EXCRETOR

Per a repassar.
Aquestes activitats són molt bones!!

EXCRECIÓ

El treball de l'excreció s'ha d'entregar el dilluns, 3 de desembre.

ACCENTUACIÓ - DIFTONGS - HIATS - DIÈRESI

Hola nois.
Us deixo pàgines per repassar i uns exercicis per entregar.

1. Per repassar:

ACCENTUACIÓ

DIFTONS I HIATS

DIÈRESI

2. Per entregar el dia 3 de desembre

CATALÀ - ACCENTUACIÓ / DIFTONG / HIATS
Nom i llinatges:
Data:

1.- Classifica aquestes paraules en els grups de sota:

quilòmetre, arròs, zoològic, fàbrica, abric, lliçó, tonyina, paquet, llibre, clínica, tortuga, pàgina, sucre, balcó, música, plaça, forner, àguila, elefant, bolígraf.

AGUDES
PLANES
ESDRÚIXOLES











2.- Accentua les paraules agudes, quan calgui:

canto -  germa - autobus - femeni - vindran - clavell - padri - sortira

3.- Accentua les paraules planes, quan calgui:

cadira - album -  facil - examen - tunel - cantaves - masia - quimic

4.- Acentueu les paraules esdrúixoles següents:

Nuria - area - pagina - classica - fisica - farmacia - mecanica - industria

5.- Contesta les preguntes següents:

Quines vocals duen accent obert? _________________________________

Quines vocals duen accent tancat? ________________________________

6.- Explica per què s’accentuen aquestes paraules:

Líquid

Avió

Ràdio

Elegància

Fàcil

Família

Tómbola

Cabàs


7.- Explica per què no s’accentuen aquestes paraules:

Roba

Maria

Pinyol

Febrer

Porta

Parlarem

Carrer

8.- Posa l'accent a les paraules de les oracions següents que n’hagin de dur:

-         No se per que aquest estupid inspector m’han posat aquesta multa.
-          Els bens que pasturen a alta muntanya son mes sans que els que mengen pinso.
-          En Pere feu un gest a ma mare i ella ho va trobar una insolencia.
-          Mon germa vol fer la volta al mon amb vaixell.
-          Si vens i vens tot el genere et donare una gratificacio.
-          No se amb que comptes per comprar-te un pis tan car.
-          Els pels d’aquell os s’havien cremat una mica a causa del foc.
-          Ves a la botiga de la cantonada i compra sabo, arros i pernil.
-          A aquests magatzems no he trobat res que m’agrades.
-    Quan sec al cotxe em queda el pantalo ple de secs.

DIFTONGS I HIATS

1. Les paraules vegetació, bosc, comestible i consciència tenen tantes síl·labes com vocals.
Completa:
                       vocals     síl·labes       Separa en síl·labes 
Cistell                  2            2                      Cis-tell                              
Vegetació           
Bosc           
Comestible           
Consciència           

2. Subratlla’n els diftongs de color vermell i els hiats de color verd. Després copia cada mot a la línia corresponent.
Aigua, ploure, aèria, teatre, guàrdia, pasqua, ciutadania, qüestionari

Conté un hiat:
Inclou dos hiats:
Té un diftong creixent:
Conté un diftong decreixent:
Té un diftong creixent i un hiat:
Comença amb un diftong creixent i acaba amb un hiat:
Hi ha un diftong decreixent al començament i un hiat al final:
Té dos diftongs, el primer és decreixent i el segon creixent:

3. Posa dièresi a les paraules que l’han de dur:
paraigua, veina, espai, questio, raim, quadre, Raul, aiguera, paisos, quan, llengues, Lluisa, quadre,  pinguí,   guió
________     _______     ________     ________   ________

________     _______     ________     ________   ________

________     _______     ________     ________   ________

4. Posa, si cal, l’accent o la dièresi a aquestes paraules
Podium       continuitat     guitarra      podria        vagues       
Reull           paraigues      pingüí        genuina       alegria
Suissa         Lluis             teatre        aiguat          Lluisa
Pais            Raul             aigualit       llargues       conduir
amigues      llengues        Remei        peuc           egoista

5. Separa en síl·labes les paraules següents i subratlla’n els diftongs
roure               feina              riure              esquimal             quotidià   
seure              ciutat              caos              paraigüer            aigua
aeroport         qüestionari     quaranta        cloenda               remei   

6. Separa en síl·labes les paraules següents:  Suïssa, raïm, traïdor, veïnat, països, agraïment, abric,    felicitat, bicicleta, ensaïmada, oïda, carro, Lluïsa, països.

7. Separa les síl·labes dels mots que hi ha a continuació. Fes-ne quatre grups:
a) Els que tenen diftong creixent.
b) Els que tenen diftong decreixent.
c) Els que tenen una i o una u consonants.
d) Els que no pertanyen a cap dels grups anteriors.

Flaire, venia, iaia, ciutat, dijous, guàrdia, viatge, perquè, palau, camió, esportiu, joia, cauen, paciència, quadre, hiena, invitació, cinquanta, llengüeta.

8. Subratlla els diftongs dels mots següents. Després fes dues llistes, una amb els mots que tenen un diftong creixent i una altra amb els que en tenen un de decreixent:
cuina, buit, paraula, remei, empaitar, freqüent, espai, següent, quantitat, lingüístic, feina, servei, aquàtic, quocient.

9. Torna a escriure aquestes paraules tot separant-ne les síl·labes amb un guionet i subratlla els diftongs, si en tenen:
aire, duus, auto, buit, coet, avui, quotidià, real, quatre, llenguota, cuina, guanyar, dijous, cultiu, arreu, creure, eina, feina, paraigües, adéu, roure, moure, guardar, següents.






diumenge, 18 de novembre del 2012

TREBALL DETERMINANTS - CATALÀ

Aquest treball és per a entregar el 30 de novembre.

Recorda que si fas el treball a l'ordinador has de deixar l'espai que necessitis. L'espai que jo he posat és orientatiu.

TREBALL CATALÀ: ELS DETERMINANTS

 Nom.......................................................Data............

1. Què és un determinant?


2. Completa la taula següent:

·        Articles
-  Definició.
-      Tipus.
-      Oració de cada tipus (subratllant el /els articles)

·        Demostratius
-   Definició.
-      Tipus.
-      Oració de cada tipus (subratllant el /els demostratius)

·        Possessius
-   Definició.
-      Tipus.
-      Oració de cada tipus (subratllant el /els possessius)

·        Numerals
-   Definició.
-      Tipus.
-      Oració de cada tipus (subratllant el /els numerals)

·        Indefinits
 -  Definició.
-      Tipus.
-      Oració de cada tipus (subratllant el /els indefinits)
                                                                        
·        Interrogatius
-   Definició.
-      Tipus.
-      Oració de cada tipus (subratllant el /els interrogatius)

·        Exclamatius
-   Definició.
-      Tipus.
-      Oració de cada tipus (subratllant el /els exclamatius)

ACCENT DIACRÍTIC


Repassa, practica i ... entrega 


Per a repassar l'accent diacrític 

Repassar més

Per a practicar 

Practicar més 

Realitza les activitats següents i entrega-les el dia 27 de novembre.

CATALÀ - ACCENT DIACRÍTIC.
Nom i llinatge:
Data: 

1.- Ompliu els espais buits amb les paraules adequades que us donem entre

parèntesis:

El meu germà ________ molt alt. (és / es)
La novel·la que he llegit m’ha agradat __________. (mòlt / molt)
Només tinc __________ pessetes. (déu / deu).
M’agrada __________ el gelat de xocolata que el de vainilla. (més / mes).
_____________ tres noies molt simpàtiques. (són / son).
Sempre dormo com un __________ . (sóc / soc).
____________, vindré al cinema. (sí / si).
Aquest gos no té ni un _________. (pèl / pel).
L’avi acompanya el ____________ a l’escola. (nét / net).
Tinc una piga a la ________. (mà / ma).
M’agrada el ________ amb llet. (té / te).
La meva _________ es diu Maria i sempre _______ propina. (dóna / dona).

2.- Accentueu els mots d’aquestes frases, quan calgui:

La professora ens explica l’us del violi.
Els meus pares han comprat una bota de vi blanc.
Fora bo que compressis un cotxe nou.
Jo soc un bon amic seu.
La Mireia juga molt be a tennis.
El Periodico es el diari mes llegit de Catalunya.
Vens al teatre? Si que hi vindre.
Dona aquesta acta a l’administrador.






ELS DÍGRAFS

Per a repassar els dígrafs has de fer aquests exercicis i entregar-los el dia 22 de novembre. Pots imprimir-los.

JOCS ENCREUATS

REPASO DEL ACENTO DIACRÍTICO

Repasa, practica y ... entrega

 PÁGINAS INTERACTIVAS. ACENTO DIACRÍTICO

OTRA

PARA REPASAR ACENTUACIÓN, DIFTONGOS, HIATOS.

Y OTRA MÁS

Realiza los ejercicios siguientes para entregar el dia 26 de noviembre

EL ACENTO DIACRÍTICO

Nombre y apellidos:
Fecha:

1. En las siguientes oraciones se ha omitido el acento diacrítico.  Coloca ese acento en las palabras subrayadas que lo precisen.
  1. El niño se quedó dormido en la falda de  su mamá.
  2. Se mas cuidadoso cuando cruces la calle.
  3. Tu madre te envío este dinero.
  4. El maletín de mi vecina es aquel.
  5. Espero que me de detalles de lo ocurrido.
  6. Si lo preparas, aceptaría tomar te.
  7. Si, me gustaría acompañarte: mas no puedo.
  8.  Solo quiero que el me deje en paz.
  9.  ¿Como y donde haremos el trabajo?
  10.  Se que aun te asalta la duda sobre lo ocurrido.
  11.  Aun sabiéndolo, no quiso decírmelo a mi.
  12.  Al escuchar la sinfonía en si menor, la soprano volvió en si.
  13.  Abuelo vive solo en aquella casa.
  14.  ¿Que piensas hacer con los libros que te regalé?
  15.   No entiendo el porque de su negativa.
  16.   ¿Cuanto cuesta ese libro?
  17. . ¿Quien dijo que quien mucho abarca poco aprieta?
  18.  Compré este regalo para el amigo del cual te hablé.
  19.  No se como terminar esta relación.
  20.  Ese libro es mas costoso que este.
  21. Tengo buenas notas porque estudio mucho.
  22.  ¿Que sucedió para que el renunciara?
2. Elige la palabra correcta de las palabras que aparecen entre paréntesis:

  1. (Si-Sí) hace buen tiempo (te-té) acompañaré.
  2. No le (de-dé) tantos dulces a los niños (de-dé) su vecina.
  3. No (se/sé) (si/ sí) volveré a visitarte.
  4. (El-Él) carro de (el-él) es (mas-más) moderno que (este-éste)
  5. (Tu-tú) has sido el responsable de (tu-tú) despido.
  6. Ya (se-sé) que  (el-él) (se-sé) ha ido para siempre.
  7. No le (de-dé) tanta importancia al asunto (de-dé) la herencia.
  8. (Se-Sé) más puntual (cuando-cuándo) tengas una cita.
  9. Yo (se /sé)  mucho (más / mas) de lo que (té /te) imaginas.
  10. Mamá, no hagas tantos  sacrificios por (mi –mí).
  11.   (El /Él) es el responsable de lo que le pasa.
  12.   (Tu-Tú) debes encontrar  (tu-tú) camino.
  13.   (Té / Te) advierto que no debes actuar de esa manera.
  14.   Iré a (tú-tu) casa (si-sí) tengo tiempo.
  15.   Yo  (se-sé) que  caminaron hasta no poder (mas-más.)
  16.   (Té-Te) envié (mí-mi) mensaje por correo interno.
  17.   Los ingleses tienen por costumbre tomar (té-te)
  18.   Necesito que me (de-dé) el recibo (de-dé) la compra.
  19.   Quisiera acompañarte, (más-mas) no puedo.
  20.   Toma el dólar, (más/mas) no esperes que te (dé/de) (más/mas).
  21.   (Tú / Tu ) progreso me enorgullece a (mí / mi).
  22. Ella (sólo-solo) piensa en (si-sí) porque es muy inmadura.
  23. (Aun-Aún) no he terminado de estudiar.
  24. (Aun-Aún) los médicos no sabían (que-qué) hacer con él.
  25. (¿Cual-Cuál) de las tres obtuvo la nota (mas-más) alta?  
  26. (Este-Éste) curso es más interesante que (aquel-aquél),
  27. (¡Que-Qué) desorden había en (aquel-aquél) lugar!
  28. (Solo-Sólo) quedan unos días para que se vayan y me dejen (solo-sólo.)
  29. (Cuándo /Cuando) le pregunté, no supo contestarme.
  30. (¡Cuanto-Cuánto) me alegro de que  te hayas curado!
  31. Espero (qué-que) el próximo semestre sea mejor que (este /éste).
  32. Los artistas ambulantes caminaban (como-cómo)  autómatas por la ciudad.
  33. (¿Que-Qué)  sucedió (cuándo-cuando) se encontraron?
  34. (Aquel / Aquél) avión es más moderno que (este /éste).
  35. (¿Cuándo-Cuando) piensas solicitar el empleo del (cuál-cual) te hablé?
  36. Recuérdame (cuando / cuándo) yo ya no esté con ustedes.
  37. (¿Dónde/ Dónde) dejaste las llaves?
  38. (¿Qué/Que) te dijo (cuándo/cuando) se encontraron?
  39. (¿Porqué/Por qué) no te matriculas en la Inter?
  40. No fui a la fiesta (porqué/porque) no encontré (quien/quién) me llevara.
  41. No me explicó el (por qué/ porqué) de su comportamiento.